Nieuwbouw update juni 2024

Voorwoord

De laatste weken van het schooljaar zijn aangebroken. Het blijft een gek idee hoe snel de schooljaren voorbij vliegen. Het ene moment zijn we bezig met de introductieactiviteiten, het andere moment is de laatste toetsweek alweer begonnen en komen de toekomstige brugklassers (en hun ouders/verzorgers) kennismaken op onze school. Dit schooljaar zijn deze laatste weken extra bijzonder. Tussen al het gewone werk van nakijken, afronden en voorbereiden voor het nieuwe jaar in, wordt er al druk verhuisd. Hulde aan de verhuiscommissie die over elk detail nadenkt, ze hebben er een flinke kluif aan want er komt veel bij kijken. Ik vind het mooi om te zien hoe collega’s de verhuizing oppakken. Overal worden dozen ingepakt en met stickersystemen wordt duidelijk gemaakt naar welke locatie de betreffende doos moet. De afgelopen weken hebben de secties de lessen voor volgend schooljaar verdeeld. Elk jaar best ingewikkeld, omdat je zit met beschikbaarheden, lessen in het 2e en 1e graads gebied, bevoegdheden etc., maar dit jaar is het extra ingewikkeld, omdat een deel van de lessen volgend jaar op ‘Oost’ wordt gegeven, waardoor collega’s moeten gaan pendelen.

De collega’s van het onderwijsondersteunend personeel zijn druk bezig met het ontmantelen van de lokalen, digiborden van de muur, typische (soms best oude) lokaalklokken van de muur halen etc. Daarnaast worden ook de vaklokalen door de collega’s ontmanteld, zoals bijvoorbeeld het technieklokaal en het muzieklokaal. De voor veel mensen bekende ‘C-barak’, die aan de Fruitlaanzijde staat, is ook een onderwerp van gesprek waar veel over wordt nagedacht. We hadden eerst bedacht om de barakken ergens weg te zetten. Wekenlang ging het hierover, tot een waterleiding ineens roet in het eten gooide. We bedachten een andere plaats, maar stiekem voelde dit toch niet zo goed met het oogpunt op het onderwijs, waardoor we inmiddels aan plan C zijn begonnen voor de barakken. Onderwijs, geen dag hetzelfde, maar deze weken is het wel erg spannend (maar zeker niet vervelend). Ik ben er erg trots op als ik zie hoe collega’s, onderwijsondersteunend en onderwijsgevend, met elkaar de schouders eronder zetten om deze klus te klaren. 

Nog een paar weken en dan start de zomervakantie, daar zijn we t.z.t. zeker aan toe. In diezelfde week start het sloopbedrijf met de sloop van het gebouw. Afgelopen week sprak ik wat leerlingen die vroegen of het gebouw dan wordt opgeblazen, zodat het direct een grote berg met puin is. Ze wilden graag weten op welke dag/tijd dit zou gebeuren, zodat ze zouden kunnen komen kijken. Gelukkig wordt het gebouw niet op die manier afgebroken. Het gebouw wordt ontmanteld en alle materialen worden netjes gescheiden. 

En dan de bouw…. Wat lange tijd ver weg leek, komt nu toch ineens erg dichtbij. Leuk en spannend tegelijk. De laatste maanden heb ik van best wat ouders/verzorgers vragen gekregen over de bouw en of dit het onderwijsproces niet gaat belemmeren. Zoals ik in een eerdere nieuwsbrief al schreef, hebben wij er alle vertrouwen in het geselecteerde bouwbedrijf (Peters Bouw & Onderhoud). Ze hebben veel ervaring met het bouwen van scholen en doen heel veel zaken in goed overleg met ons. Dat voelt fijn. We hebben er dan ook alle vertrouwen in dat het onderwijsproces door kan gaan zoals we als school zouden willen. Tegelijkertijd zien de leerlingen van klas 1, 2 en h3/v3 de vorderingen van de bouw. Dat moet bijzonder zijn. Komende weken gaan we met het bouwbedrijf in gesprek over de bouwplaatsinrichting, want veiligheid staat natuurlijk voorop. 

De afgelopen weken zijn ‘de mensen van de bouw’, hiermee bedoel ik het architectenbureau en het bouwbedrijf, ontzettend druk geweest met het voorbereiden van de definitieve bouwaanvraag. Bij andere projecten hebben ze hier veel meer tijd voor dan bij onze school het geval was. We zijn dan ook maar wat blij dat het beide partijen toch is gelukt om alles tijdig gereed te hebben. Op dat soort momenten ben ik blij dat ik voor het onderwijs heb gekozen, maar zo’n bouwaanvraag is duidelijk niet onze tak van sport. Er is veel overleg geweest over allerlei details, zoals waar precies de stopcontacten moeten komen, de geluidsdichtheid van ruimte, de definitieve indeling van de school etc. Het blijft gek om een gebouw op papier ‘te kennen’, maar het in de praktijk nog niet gezien te hebben. Het is immers geen klein gebouw. Wat is het leuk om hiermee bezig te zijn. Ik krijg er zelf erg veel energie van. 

In de vorige nieuwsbrief schreef ik wat over de gevel die de architecten aan ons hebben gepresteerd. Ik vind het dan ook fijn om nu de gevel aan u te laten zien. Hieronder vindt u enkele afbeeldingen van het nieuwe gebouw. Het gebouw komt een stuk terug van de Fruitlaan te staan en ook aan de achterkant (het fietsenplein) wordt het ingekort. Tegen de collega’s zeg ik vaak dat het gebouw ‘kort en dik’ wordt. De kleurstelling vind ik zelf prachtig. Ik hoop dat u bij het zien van de beelden deze mening met mij deelt. Toen we de beelden van de gevel aan de collega’s lieten zien kwam er bij vrijwel iedereen een grote lach op zijn/haar gezicht. Dat laat zien dat de architect de juiste toon heeft geraakt, want de collega’s zijn de school, sommige een paar jaar, maar een grote groep werkt immers al decennia lang op onze school. Dat maakt het Ostrea-gevoel zo bijzonder. 

De komende weken staat er nog veel te gebeuren met betrekking tot de nieuwbouw. Zo mogen we ons gaan buigen over de ruimteboeken, hierin staat precies beschreven wat er in elke ruimte komt. Thuis wordt er wel eens gelachen als we ergens lopen en ik mij hardop afvraag wat voor vloer er in bijv. een winkel ligt of als ik gebiologeerd kijk naar een soort droogloopmat. Er moeten nog veel keuzes worden gemaakt. 

Afgelopen week kwam er in de media dat veel Zeeuwse bedrijven de extra gevraagde stroomcapaciteit krijgen van Stedin/Tenned. Helaas horen wij niet bij de 120 bedrijven. Dit vinden we erg jammer, want we waren dolgraag van het gas afgegaan, omdat we dit belangrijk vinden vanwege de duurzaamheidsambitie van ons én van de Gemeente Goes, maar ook omdat alle oplossingen die nodig zijn omdat er niet voldoende capaciteit beschikbaar is extra geld kosten. Mocht u als lezer van deze nieuwsbrief tips of ideeën hebben (of mogelijk een ingang bij Stedin), dan horen we het natuurlijk graag. Bij 1% kans dat er meer capaciteit voor ons beschikbaar komt, blijven we ons ervoor inzetten om ons gebouw van het gas af te krijgen. 

Afgelopen week is er ook gefilmd in onze school. Rob van Soest (een collega die 40 jaar lang op onze school heeft gewerkt en nu 2 jaar met pensioen is) en Jeroen Derks hebben een prachtig lied geschreven over het het ‘Fruitlaan 3-gevoel’. Rob stuurde mij een aantal maanden geleden een couplet en een refrein. Werkelijk prachtig en zo treffend. Het liefst had ik de zinnen, die ik inmiddels van buiten ken, getypt in deze nieuwsbrief, omdat ik ze zo mooi en passend vind. Dat doe ik uiteraard niet, want dit laat ik graag aan de makers, Rob en Jeroen, over.
 

 

Omgevingsvergunning

Op 31 mei 2024 hebben wij bij de gemeente Goes een aanvraag gedaan voor een omgevingsvergunning voor het nieuw bouwen van het Ostrea lyceum. Deze aanvraag gaat over het perceel Fruitlaan 3, 4462EP Goes. De aanvraag is geregistreerd onder nummer Z2024-00001436.

 

 

Interview

Interview Erwin Vrijhoeven – Peters Bouw en Onderhoud
Erwin Vrijhoeven is Hoofd bedrijfsbureau bij Peters Bouw en Onderhoud, specialist in het ontwerpen, bouwen en onderhouden van onder andere schoolgebouwen. Peters is de aannemer van de nieuwbouw aan de Fruitlaan en dus nauw betrokken bij de ontwikkelingen en planning omtrent het project. We spraken Erwin over de bouwtechnische aspecten van de nieuwbouw en de plannen voor de komende jaren.
 
Kun je wat vertellen over de specifieke bouwtechnieken die gebruikt worden voor dit project? 
"We proberen het project zo duurzaam mogelijk te realiseren, binnen de beschikbare kaders en budgetten. We kijken bijvoorbeeld naar de losmaakbaarheid van het gebouw, aan de hand van de Building Circularity Index. Om daar een hoge score in te bereiken hebben we een heel traject doorlopen. Uiteindelijk hebben we gekozen voor het BXL-betonsysteem, een systeem dat compleet demontabel is. Het standaardbeton kan alleen gesloopt worden met een hamer. Dit systeem zorgt ervoor dat de stukken beton echt uit elkaar te halen zijn. We kunnen, als het de wens is in de toekomst, het casco demonteren en bijvoorbeeld aan de andere kant van Goes weer terug opbouwen als een soort legoblokken."
 
Is dit bouwsysteem dan ook innovatief voor dit soort projecten?
"Ja, en zeker op het gebied van beton! Het leuke is dat we de in 2012 aangebouwde vleugel ook met dit systeem hebben gebouwd. Daarnaast kunnen we door gebruik te maken van dit systeem ook sneller bouwen. We bouwen zo'n 1000 tot 1500 m² vloeroppervlak van het casco per week, en het totale vloeroppervlak van de nieuwbouw is zo'n 8000 m²."
 
Wat is de grootste logistieke uitdaging waar jullie op dit moment tegenaan lopen?
"De logistieke uitdaging zit hem vooral in de fasering van de bouw. We gaan eerst een deel van de school slopen, om vervolgens weer een deel nieuw te bouwen. Als dat klaar is kunnen de medewerkers en leerlingen weer verhuizen. Dit herhalen we dan een paar keer totdat alle nieuwe onderdelen zijn gebouwd. Dat beperkt de ruimte wel wat, maar omdat we heel vaak werken aan schoolgebouwen zijn we deze werkwijze gewend."
 
Hoe houden jullie de omwonenden van de school betrokken bij de bouw?
"We hebben in het begin van het traject een inloopavond voor o.a. de omwonenden georganiseerd, samen met de school. Daar hebben we eventuele vragen kunnen beantwoorden. De omwonenden worden regelmatig via ons of via de school geïnformeerd over het project. Zeker als er bijzondere handelingen worden verricht, bijvoorbeeld met grote kranen, worden de bewoners ingelicht door de uitvoerder. Verder verloopt het contact via de school, we proberen de communicatie zoveel mogelijk centraal te houden."
 
Hoe gaan jullie om met de behoefte aan gespecialiseerde arbeidskrachten voor het project?
"In deze tijd is het in de bouw altijd een uitdaging om de juiste personen te werven. Gelukkig hebben wij als bedrijf 35 vaklieden zelf in dienst, dus dat maakt het een stuk makkelijker. Een deel van het team was er ook bij toen we in 2012 de school uit hebben gebreid met de nieuwste vleugel. We bouwen regelmatig voor scholen, dus we hebben een goede en grote groep onderaannemers die we kunnen inschakelen. Dat gaat bijvoorbeeld om de installatie van elektra en ventilatie, maar ook de werkzaamheden van loodgieters en metselaars. Die logistiek is wel een puzzel, daar zijn we met het hele team altijd druk mee bezig. We proberen zo veel mogelijk samen te werken met partijen uit de regio: we zijn altijd voorstander van het betrekken van onderaannemers en leveranciers uit de buurt. Dat geeft een stukje flexibiliteit, maar het is ook leuk om de omgeving mee te kunnen laten helpen!"
 
Wat is de planning voor de werkzaamheden?
"In de zomervakantie beginnen we met de eerste sloopwerkzaamheden, en in november hopen we te starten met de nieuwbouwwerkzaamheden. Het hoofdgebouw blijft in de eerste fase staan, en alles wat daar links van staat wordt in de eerste fase weggesloopt. Hoe het er nu naar uitziet hebben we fase 1 in oktober 2025 opgeleverd. In fase 2 slopen we het hoofdgebouw, dat is het grootste deel. We zijn nu in gesprek met de school wanneer we met fase 2 starten. Dat kan namelijk na fase 1, of al tijdens de werkzaamheden van fase 1. Fase 2 duurt ook ruim een jaar.
 
Bij de bouw van het nieuwe Ostrea Lyceum in Goes combineren we toekomstbestendige bouwmethoden met duurzame materialen. Door aandacht te besteden aan isolatie, ventilatie en energiebeheer, creëren we een duurzaam en comfortabel leerklimaat voor de alle gebruikers.”

 

Ostrea Lyceum 2024